Nachtelijke onderzoeken in De Maastunnel

26 jan 2017

Nico de Bont is betrokken bij dit bijzondere project omdat het een Rijksmonument betreft. Wij brengen de te restaureren monumentale onderdelen van de tunnel in kaart en leggen zo de wijze van restaureren vast. Een van de monumentale onderdelen is het tegelwerk. De tunnel bestaat uit bijna 500.000 tegels, die een voor een, door ons worden onderzocht. Omdat de tunnel overdag toegankelijk moet zijn voor het verkeer, worden deze onderzoeken ’s nachts uitgevoerd. Hoog tijd voor een gesprek met onze vakmannen!

Gestickerde wanden

We brengen ’s nachts een bezoek in de tunnel tijdens de laatste check van het tegelwerk. Als je goed kijkt zie je allemaal gekleurde stickers op de wand. Vakmannen Stijn, Theo en John zijn druk in de weer met de analyse van deze gestickerde tegels. Ook uitvoerder Toon en projectleider Eddy controleren de tegels op gradatie van beschadiging. “Alle tegels worden geïnventariseerd op diverse criteria als; loszittend, kapot vanwege bijvoorbeeld langsrijdend verkeer, niet origineel of ernstig beschadigd. We stellen het onderzoek vanwege gewijzigde inzichten bij en tegels die kwalitatief goed genoeg zijn, laten we zitten”, licht Eddy toe.

Meer lezen? Klik hieronder voor het complete artikel in het personeelsmagazine van Nico de Bont.

  • Tegelonderzoek d.m.v. kloppen

  • Tegelonderzoek

  • Stickers verwijderen na heronderzoek

  • Het team aan de slag. Fotografie: Twycer

Samen met onze TBI ondernemingen CroonWolter&Dros en Mobilis heeft Nico de Bont de opdracht gekregen om in integraal verband de renovatie en restauratie van de Maastunnel in Rotterdam in goede banen de leiden. De aanleiding voor de grootschalige renovatie is dat in 2011 is gebleken dat het beton van de Maastunnel in de loop der jaren is aangetast. Daarnaast moet de tunnel in 2019 voldoen aan de nieuwe wet Tunnelveiligheid. 2016 is het jaar om samen de exacte werkzaamheden te bepalen en te zorgen dat de werkvoorbereiding goed op orde is voor een foutloze start in juli 2017.