'Moet je drastisch of subtiel ingrijpen: dat is altijd weer een zoektocht.'

Written by Mariska Vlot
17 nov 2017

Noem het balanceren op een slap koord: het vak van transformatie-architect is vooral een vak van eindeloos afwegen. 'Puzzelen', noemt Janneke Bierman dat. Tijdens de roadtrip van Vught naar Utrecht vroeg Boudewijn de Bont naar haar inspiratie voor het vernieuwen van gebouwen als Museum de Fundatie, Beurs van Berlage en Onderwijsmuseum de Holland.

Bierman: 'De Beurs van Berlage was wel één van de meest ingewikkelde opdrachten die we ooit gedaan hebben, omdat het gebouw zo ontzettend krachtig is, zowel interieur als exterieur, maar het is wel een heel gesloten gebouw. Het was een echte zoektocht om Berlage te laten spreken en het gebouw tegelijkertijd ook functioneel en comfortabel te maken.

De entree was eigenlijk de belangrijkste opgave die we hadden. Mensen liepen eraan voorbij. Er moest iets gebeuren om mensen daar naar binnen te trekken. In zo'n gesloten gebouw is dat lastig, dus dat hebben we gedaan door hele grote puien te maken en een hele bijzondere balie. Met veel lichtinval, zodat je daar echt naar binnen getrokken wordt. Het interieur is heel erg van nu, maar past tegelijkertijd bij die zware metselwerk-architectuur.' Lachend: 'Dat gepuzzel: dat vinden wij nou leuk.'

Op de vraag van Boudewijn de Bont of transformatie-architectuur een dienend vak is, knikte ze in gepaste bescheidenheid. Diep graven in de historie van een gebouw - de techniek, de gebruikskant - daar begint het allemaal mee. Het opruimen van in de loop der tijd ontstane 'verrommeling' en het aanbrengen van nieuwe, heldere structuren is ook een métier op zich. Soms is het goed om vervolgens grote ingrepen doen, een opvallende 'nieuwe laag' aanbrengen, zoals bij Museum de Fundatie. Soms moet je ingetogener te werk gaan en meer het spoor van de oorspronkelijke architect volgen, zoals bij Onderwijsmuseum De Holland in Dordrecht.

De Holland Onderwijsmuseum Dordrecht

Onderwijsmuseum De Holland in Dordrecht