Restauratie Moerputtenbrug Den Bosch

Het team van Nico de Bont gespecialiseerd in monumentale waterwerken voert regelmatig werkzaamheden uit aan de historische Moerputtenbrug in 's-Hertogenbosch. 

Na aanvankelijke plannen tot sloop werd de brug in 1995 een rijksmonument en in 1997 heeft Staatsbosbeheer de brug aangekocht. De brug was na de sluiting van de spoorlijn ernstig in verval geraakt en er bladderde giftige loodmenie af die in het onderliggende water en de kwetsbare natuur terechtkwam. Om deze vervuiling te stoppen en de brug te conserveren zijn wij in opdracht van Staatsbosbeheer in april 2004 begonnen aan de restauratie.

2004: Restauratie brugdelen

In 2003 hebben we in een proefrestauratie onderzocht hoe we de restauratie het beste konden aanpakken. Bij de proefrestauratie waren drie van de 35 pijlers, drie brugdelen en het landhoofd aan de Bossche zijde gerestaureerd. Na de proefrestauratie zijn vanaf 2004 de 36 welijzeren brugdelen gerestaureerd. Hierbij is ruim 13 ton oude lagen verf en teer afgestraald. Daarna is 9.000 liter verf in de oorspronkelijke okergele kleur toegepast. De brug werd na voltooiing toegankelijk voor wandelaars als onderdeel van de uitgezette wandelroutes in het gebied.

2009: Metselwerk brugpijlers

Na een pauze van enkele jaren werd de restauratie in 2009 voortgezet met het herstellen van het ernstig beschadigde metselwerk van de brugpijlers. Als eerste was de noordzijde aan de beurt. Vervolgens werd de zeshonderd meter lange spoorbrug in zijn geheel verplaatst en werd vervolgens de zuidzijde onder handen genomen. In de voegen groeiden soms complete struiken, en bijzondere vegetatie hebben we waar het kon behouden. In mei 2011 werd de brug definitief heropend voor wandelaars.

2024: Vervangen spoorbiels

Nu waren de spoorbiels aan de beurt. Deze hebben wij met een ingenieus, verplaatsbaar tilsysteem één voor één vervangen. Ook is het looppad over de 600 meter lange brug verbeterd. 

De komende jaren (2024-2031) werken wij verder aan regulier onderhoud aan metselwerk en schilderwerk van de Moerputtenbrug.

Historie

De Moerputtenbrug maakte deel uit van het zogenoemde "halve zolen lijntje" tussen Lage Zwaluwe en 's-Hertogenbosch, dat tussen 1879-1890 is aangelegd voor onder meer het transport van (half)fabricaten van de schoenenindustrie in de Langstraat. De naam "halve zolen lijntje" zou kunnen verwijzen naar het feit dat het traject slechts in enkelspoor is uitgevoerd, terwijl gerekend was op dubbel. Daarom zijn de brugpijlers zo breed.

De pijlers en landhoofden zijn in baksteen gemetseld, afgedekt met hardsteen, de taluds zijn bedekt met Doornikse steen. De doorstroomopeningen tussen de pijlers worden overspannen door geklonken ijzeren vakwerk brugdelen.

Halve zolen lijntje

Stuur project door